Stall skogsstjärnan

-Lufthästar med skogen runt hörnet -

Ponnytiden

Kategori: Allmänt

Med detta inlägg så syftar jag på ponnytiden irl och inte bara inom lufthästvärlden. Detta inlägget baserar på mina tankar och åsikter. 
För mig irl var ponnytiden rätt kort eftersom jag alltid varit lång. Jag gick över helt till storhäst iår. Men jag har två fjordingar och de är små som ponnys och det duger. Jag kan egentligen rida D-ponny också.
Men jag tror att de flesta som växt ur en ponny fällt lite tårar och velat sluta växa. Ponnytiden är UNDERBAR. 
Jag hade gärna velat ta vara på den tiden mer... 
 
Är det bara jag eller är inte ponnytiden kopplad till bus? När man har storhäst så blir allt så seriöst. Eller är det bara jag.. Men en stor skillnad är ju att en storhäst är så mycket mer häst än en ponny. Självklart. Men är det konstigt att busa med en storhäst... Okej det här med att få ner mina tankar i skrift på en dator är inte min starkaste sida men hade vi pratat irl så hade ni hört vilken pratkvarn jag är haha!
 
Det värsta med ponnytiden är att den inte kommer tillbaka och det ger mig en klump i halsen. Jag älskar ponnyer. 
Men jag lovar er att storhästar också är underbara. Det är väldigt bra med det där seriösa också. Såklart att man är seriös med ponnyer med. Det är det inte det jag menar. Det jag försöker komma fram till är att ponnytiden brukar ju kopplas till bus.
 
På tal om att växa ur sin favoritponny så minns jag den sista gången jag fick rida min gamla favoritponny. Det var sån konstig känsla att helt plötsligt ha så långa ben att jag var tvungen att lyfta på knäna för att driva. (jag hade inte ridit på den ponnyn på ett tag innan den gången). Men det var härligt att liksom få avsluta på ett bra sätt. Istället för att bara poff aldrig mer. Efter den gången brukade jag bara stå och prata med honom länge. 
 
Kommer ihåg att jag för ett år sedan typ blev sur så fort någon nämnde storhäst. För jag ville inte inse att min ponnytid höll på att ta slut och aldrig komma tillbaka.
Det finns ju viktbärande ponnyer jag vet och jag är inte jättetung, men det är svårare med för långa ben.
 
 
 
 
Men som vanligt så kommer jag ställa lite frågor till er! 
 
 
Rider ni ponny eller häst?
Har ni någon speciell åsikt eller tanke om ponnytiden?
Har ni något minne från ponnytiden?
 
/EF
 
 
Kommentera inlägget här: